Jag hade precis fått hem min sportfiskedesignade Lundbåt från USA. Janne och jag var ute och fiskade havsöring med den för första gången. Platsen var Gräsö under påsktiden och vi gled över en grynna där det ibland hugger gäddor. Det blåste på ganska bra från norr, så båten drev fort. Jag gjorde ett sista hafskast över platsen eftersom vi redan glidit av, vevar hem Tobydraget snabbt som man gör när man kommit över dövatten. När draget bara är någon meter från spöspetsen glider en gigantisk ljus skugga upp bakom draget. “Kolla vilken stor gädda jag har efter”, säger jag. Men i samma stund ser jag att det är en jätteöring! Fisken hugger och jag lyckas kroka den på den korta linan. Med oss hade vi en videokamera och den 24 minuter långa drillningen förevigades av Janne. Havsöringen vägde nyfångad 13 kilo på fjädervåg i båten. På kvällen vägdes den av en yrkesfiskare (som aldrig hade sett något liknande) på Bessman till en vikt av 12,5 kilo. Fisken fick ligga i bagageluckan till dagen efter, varpå den vägdes på Hambergs fisk i Uppsala, den digitala vågen visade 12,350 kilo. Mitt livs fisk.

När Janne och jag besökte Senja första gången var vi vid Skrolsvik på södra delen av ön. Då vi lämnat flytbryggan och börjat fiska småsej till agn, upptäckte vi att större rovfiskar av oidentifierad art jagade i ytan. Vi tacklade på 60 grams Viggler på spinnspöna och fick ett fantastiskt fiske på grov Bleka. De högg vilt och gav härliga fighter.

När jag då och då fiskar havsöring blir det ibland kyligt och det kan vara gott att åka in i någon solvarm vik. Vi fikar och fiskar lite gädda. Ibland blir man överaskad av att någon riktig storgädda hugger. Gäddan på bilden väger 12,6 kilo. Fisken vägdes och återutsattes.

Senja är väl ingen “hot spot” på riktigt grov sej (10 kilo och uppåt). emellertid har jag hittat en plats där de kan vara av överraskande storlek. Den här sejen på 16 kilo gav min TLD 15 en riktig omgång med sina aggresiva rusningar.

Fint väder, Janne och jag glider över en sandbank på 70 meters djup utanför Senja. Här har vi fått flera hälleflundror så när hugget kommer tror jag först på en sådan. Emellertid är fisken alltför lugn och uppe vid ytan ser vi att det är en marulk. Det var min första marulk och den vägde 7,5 kilo.
fisken hade helt fantastiska ögon som lyste gröna i solskenet.

Norra Senja är absolut bästa platsen på ön för kolja. Detta fick stefan och jag erfara med många fiskar över 3 kilo. Det fina fisket höll i sig många dagar med en kolja på 4,5 kilo som topp.

Fin havskatt på 8 kilo, fångad på Senja.

Jag får överaskande ofta fina plattfiskar som bonusfisk vid Senja. Under mina resor till Senja har jag aldrig riktat fisket efter dem, men detta fiske kan säkert ha stor potential om man försöker. Här en rödspätta på 2,4 kilo som högg på ett Norgetackel.

Påtagligt glad poserar jag på denna bild tilsammans med en nyfångad hälleflundra på 40 kilo. Det finns flera orsaker till min glädje, vid flera tillfällen då jag försökt fånga denna gigant – hälleflundran – har jag tappat flera av dem vid båtkanten. En annan episod jag tydligt kommer ihåg är den då vi metade på hel sej på över 200 meters djup. Plötsligt fick jag ett jättehugg och kämpade under en timme med en hälleflundra på kanske100 kilo eller mer. Oturligt nog släppte den helt plötsligt från kroken.

Hälleflundran är den mest statusfyllda och svårfångade fisken i Nord-norge. Hälleflundrans otroliga styrka, krav på riktat kompliserat fiske,kännedom om vattnen och att den kan bli så stor 200-300 kilo ger den en speciell plats för oss havsfiskare.

Fotot är taget vid Draugens brygga på Senja.

En vädermässigt katastrofal resa gjorde Stefan och jag till Senja och Steinfjord. Trots vädret är det fantisktiskt vackert med enorma berg och helt öppet mot havet. Ett otroligt fint ställe “om man har tur med vädret”. Vi kom i alla fall ut några dagar och gick till den närmaste udden. Där hade vi kanonfiske på stor bleak (5-7 kilo) som tog den tacklade småsejen då den singlade ner. Blekan på bilden vägde 6,8 kilo.

Denna fiskedag på norra Senja beslutade vi oss för att åka riktigt långt ut. Vattnen här är erkännt turbulenta och farliga. På en av dessa platser ligger en grynna som det sällan fiskas på, men där finns gigantiska torskar i flertal. Här är en på 24 kilo.

I några sjöar i mina hemtrakter finns ett litet lokalt bestånd av fisken asp.
Att skydda dessa fiskar från överfiske och att restaurera deras gamla lekplatser sysslar jag alltjämt med. Ibland får jag denna häftiga karpfisk som bifångst vid annat fiske och naturligtvis returneras de alltid oskadda.

Som pappa har jag allt för lite tid för långväga fiske expeditioner.
Detta har gjort att jag fiskar allt mer i mina småsjöar. Fisket är ofta stämningsfullt och visst kan det även här överraska med en och annan större fisk.

Jag och min dotter Vanessa var ute och metade en kväll i sommras. Kvällen blev oförglömlig med en stilla sjö, vackra näckrosor och massor av fina abborrar. Sent på kvällen rodde vi  hem med fylld hink och på den stilla sjön kände vi oss lyckligast i världen.